fbpx Skip to main content

W wielu firmach działy marketingowe zajmują się całym przekrojem spraw, niezależnie od tego czy naprawdę leży to w ich zakresie obowiązków. Często przejmują też zadania które po prostu nie nadają się do innych działów, przykładowo:

Czy to zadanie należy do działu finansów? Nie.
Czy odpowiadałoby to działowi sprzedaży? Nie.
Czy to leży w zadaniach HR? Nie.
W takim razie musi to być zadanie dla działu marketingu.

Jednak firma bez działu marketingu lub przynajmniej działu odpowiedzialnego za marketing nie może dobrze prosperować.  Dlatego też często zleca się takie zadania zewnętrznym agencjom marketingowym.

Jakie są rzeczywiste obowiązki agencji marketingowych?

W tym poście znajdziesz 7 zadań, za które odpowiadają agencje marketingowe. Wszystkie mają kluczowe znaczenie dla funkcjonowanie Twojej firmy.

7 obowiązków działów marketingu

1. Słuchanie potrzeb klienta

Aby ustalić strategię marketingową, należy zbliżyć się do klientów i słuchać ich aby dowiedzieć się, jakie są ich potrzeby. Planowanie środków niezbędnych do otrzymywania opinii klientów to zadanie działu marketingu:

Kanały wewnętrzne firmy:

Tworzenie ankiet lub lub zbieranie informacji z działu Obsługi Klienta, które mogą mieć znaczenie dla ulepszania lub przekierowywania strategii marketingowych w przyszłości.

Kanały poza firmą:

Działania w mediach społecznościowych które pozwolą na zbadanie rzeczywistych potrzeb użytkowników w celu przekształcenia ich w klientów.

2. Śledzenie trendów i monitoring konkurencji

Podobnie jak w poprzednim punkcie, ważne jest, aby znać pozycję firmy w odniesieniu do rynku i konkurencji. Dlatego trzeba obserwować konkurencję, aby dowiedzieć się, co robią dobrze lub zidentyfikować ich błędy, aby ich nie popełniać

 

3. Poszukiwanie nowych (i pomocnych) narzędzi marketingowych

Aktualizacja we wszystkim, co dotyczy marketingu, jest koniecznością. Dlatego jako marketerzy powinniśmy być świadomi nowych trendów, strategii i narzędzi cyfrowych, które pojawiają się z czasem.

Obecnie istnieją trzy rodzaje narzędzi marketingowych, które muszą być obecne w każdym dziale marketingu:

Narzędzia do zarządzania produktami

Istnieje wiele rodzajów oprogramowania do zarządzania produktami, w zależności od naszej procedury zarządzania produktami. Może zawierać narzędzia do śledzenia projektów (takie jak Basecamp lub Slack); Opinie użytkowników, idealne do zbierania wrażeń klientów (przydatne są narzędzia takie jak SurveyMonkey, Canny); i oczywiście narzędzia analityczne, takie jak Google Analytics (dobrze znane na całym świecie) lub Kissmetrics, które są niezbędne do określenia sukcesu naszego produktu i obszarów internetowych o największej lub najniższej interakcji.

Narzędzia do automatyzacji marketingu

Siłą platform typu „wszystko w jednym” jest możliwość zarządzania i kontrolowania wszystkich procesów naszej strategii marketingu cyfrowego. Narzędzia te obejmują możliwość tworzenia treści, stron docelowych, marketingu e-mailowego, pielęgnowania leadów za pomocą zautomatyzowanych przepływów pracy, CRM itp. Hubspot jest doskonałym przykładem kompletnego narzędzia do automatyzacji marketingu.

 

4. Innowacje

Ponieważ klienci będą coraz bardziej wymagający, ważne jest aby w odpowiedni sposób zachęcić ich właśnie do naszego produktu. Wraz ze wzrostem społeczeństwa informatycznego i powstaniem takich fraz jak ZMOT, ścieżka klienta się wydłuża i potrzeba obecności w większej liczbie kanałów by zmaksymalizować punkty styku z klientem. W tym celu niezbędne będzie również wykorzystanie wszelkich możliwości reklamowych.

Przykładowo, pojawił się ostatnio nowy cel reklamowy w reklamach na Facebooku. Dzięki wiadomościom w reklamach w łatwy sposób można stworzyć bota zbierającego dane klientów i zaoszczędzenie czasu zarówno potencjalnego klienta jak i swoich działów obsługi klientów lub sprzedaży. Wykorzystanie tego narzędzia sprawi że będziesz krok przed konkurencją i zachęcisz nowych klientów do skorzystania z Twojej oferty – a to wszystko przy podobnym budżecie.

 

5. Zbieranie danych, generowanie raportów, zarządzanie analityką

Jak wspomniano powyżej, za poznanie użytkowników, a zwłaszcza odczuć klientów, odpowiada dział marketingu lub agencja marketingowa we współpracy z osobami znającymi klientów i produkt.

Ale to po stronie agencji marketingowej powinno być stworzenie takich raportów i analiz, który w sposób ilościowy pokażą które slogany lepiej sprzedają, jakie unikalne wartości oferty przyciągają klientów oraz które banery zwiększają sprzedaż. Pełna analityka pozwoli na dokładne zbadanie ścieżki zakupowej, określenie czasu potrzebnego klientowi na podjęcie decyzji oraz określi kim jest klient, z podziałem na płeć, urządzenie, social media i miasto.

6. Prezentacja wyników i zmiany w mediaplanie

Ważne jest wyciąganie wniosków, a by to zrobić trzeba mieć dokładne i konkrentne wyniki. KPI określone przy rozpoczęciu działań powinny być dostosowane do zmieniających się warunków, jednak najważniejszy – ROI (zwrot z inwestycji) powinien być zawsze na pierwszym planie. Dzięki temu jest możliwe określenie które z działań przyniosły zamierzony efekt.

Czy prowadzić działania na Instagramie? Czy kontynuować reklamy na Facebooku? Czy zwiększyć budżet Google Ads? Zmierz wyniki tych działań i niech liczby zadecydują.

7. Tworzenie planów rozwoju

Najbardziej opłacalne strategie to te, które są planowane długoterminowo. Aby to zrobić, musisz sporządzić dokument określający cele do osiągnięcia w kolejnych miesiącach; działania, które mają zostać podjęte; przeprowadzenie analizy SWOT firmy.

To agencja marketingowa powinna proponować działania do zrealizowania w najbliższych miesiącach.

Ostatecznie planowanie jest jedynym sposobem osiągnięcia wyznaczonych celów.

Andrzej
Latest posts by Andrzej (see all)

Author Andrzej

Ekspert SEO, Growth Marketing, SXO oraz CRO.

More posts by Andrzej

All rights reserved Salient.